MenuX
Computer in classroom with Professor S login screen

Professor S. interface design

De innovatieve serious-game Professor S. stimuleert spelenderwijs leren bij kinderen van 9-12 jaar. Het spel laat kinderen samen met Professor S. op een leerrijk avontuur door de tijd te gaan. De interface, gemaakt in samenwerking met Berlijnse LudInc, helpt het verhaal van de game op een intuïtieve manier te vertellen.

***

Een serious game

Serious games maken van leren een magische ervaring door interactieve verhalen te combineren met educatieve inhoud. Bij deze game lag de focus meer op gebruikerservaring. Het was belangrijk om iets toegankelijk en bruikbaars te ontwikkelen, want zowel docent als student zouden binnen dezelfde structuur moeten werken. 

Het duitse basisonderwijs

We hebben ons verdiept in de wereld van het duitse basisonderwijs en zijn langs een aantal scholen gegaan om de context van zowel leerling als docent te ervaren. Daarna zijn alle mogelijke scenario’s, noodzakelijke functies en knoppen op een rijtje gezet. Hierbij hebben we de interactie tussen leerling en de inhoud altijd in het middelpunt van het spel en onze aanpak gehouden. Zo is er een interface ontstaan met de professionele wereld van de leraar en de denkbeeldige wereld van de kinderen in gedachten.

“De professor S-interface richt zich op gebruikerservaring en draagt bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal, waardoor kinderen zich volledig kunnen onderdompelen.”

Een eenvoudige interface

De uiteindelijke interface is eenvoudig te gebruiken en betrekt de gebruiker rechtstreeks bij het verhaal. Na het inloggen kom je in de chatroom waar je video’s kunt kijken, chatten met de professor en zelf audio of video kunt opnemen. 

Leraren hebben toegang tot twee verschillende gebieden. In de chatroom is het mogelijk om video’s en berichten te sturen naar individuele leerlingen, groepen of de hele klas. In de opdrachtensectie kunnen ze een breed scala aan geautomatiseerde opdrachten vinden, van wiskunde tot kunst en natuurkunde, inclusief tools en instructies.

Een geweldige aanvulling

Het spel is een geweldige aanvulling op het curriculum. Docenten voelen zich gesteund en ondervinden minder organisatorische stress. De opdrachten zijn geautomatiseerd, waardoor ze alleen nog maar op ‘play’ hoeven te drukken. 

Ze werken graag met het spel en ervaren vrijheid binnen de vastgestelde kaders. Kinderen zijn gefocust op de opdrachten en degenen die moeite hebben met traditioneel leren, tonen een enorme betrokkenheid.

 

“Some kids where able to perform tasks which they could not accomplish in last years normal curriculum”
— Frau Heering | Mark Twain Grundschule, Berlin