MenuX

LudInc’s mini computer

De LudInc-minicomputer is een draagbare, interactieve computer die we hebben ontworpen in nauwe samenwerking met het Berlijnse LudInc, een bedrijf dat educatieve spellen maakt om spelenderwijs te leren. In dit innovatieve leerspel, Professor S, gaan kinderen van 9-12 jaar op avontuur met een tijdreizende professor.

***

Serious games

LudInc maakt innovatieve spellen die interactieve verhalen combineren met educatieve inhoud, waardoor leren een magische ervaring wordt. De computer moest het medium worden waar kinderen met het spel en de personages konden interacteren. Simpel in gebruik, maar ook passend bij de gehele uitstraling en ‘wereld’ van het Professor S.

Design Skizzen von Zeitportal Modellen

De wereld van Professor S

Dus doken we in de wereld van de professor. Hoe ziet zijn wereld eruit? Welke computer zou hij maken? En welke functies moet de computer hebben? Een onderzoek op een aantal basisscholen was nodig om ons te kunnen verplaatsen in deze context. Al snel werd duidelijk dat verschillende functies, zoals het apparaat voor het ‘verzenden’ van fysieke objecten en notities, moesten worden geïntegreerd in één functioneel ontwerp. Wat we ook leerden was dat scholen in en rond Berlijn vaak geen computers hebben. Dit bood een enorme kans om een betaalbare – en draagbare – computer ontwikkelen. Veel kartonnen modellen en prototypes later was er een volledig draagbaar ontwerp met alle benodigde functies.

Een eerste versie

De uiteindelijke eerste versie van het ontwerp is een functionele en mobiele computer. Het heeft geïntegreerde functies zoals touchscreen, stereoluidsprekers en instelbare geluidsinstellingen. Het is ook mogelijk om veilig op internet te surfen. De computer kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt, waardoor het typen of het vastleggen en bekijken van video gemakkelijker wordt. Het uiteindelijke ontwerp bevat ook de interface voor de game, die in een ander project wordt behandeld.

Een geweldige aanvulling

Het spel is een geweldige aanvulling op het curriculum. Docenten voelen zich gesteund en ondervinden minder organisatorische stress. De opdrachten zijn geautomatiseerd, waardoor ze alleen nog maar op ‘play’ hoeven te drukken. 

Ze werken graag met het spel en ervaren vrijheid binnen de vastgestelde kaders. Kinderen zijn gefocust op de opdrachten en degenen die moeite hebben met traditioneel leren, tonen een betere betrokkenheid.

“Some kids were able to perform tasks that they could not accomplish last year using the regular curriculum.”
— Frau Heering | Mark Twain Grundschule, Berlin